Tilmeld nyhedsbrev
 

Publicity - 05.06.2016

JP: “Fastlandets fornemmelse for mode”

Jyllands-Posten LIVSSTIL 05.06.2016

Modebranchen i Danmark er kendt i hele verden, og det er ikke kun i København, at det hele foregår. Et af initiativerne til at sætte jysk mode på verdenskortet er Headstart Fashion, hvor adm. direktør Christian Chapelle er valgt til at sætte turbo på væksten.

Hvad er det, som Headstart Fashion kan tilbyde modebranchen?

»Vi er en erhvervsdrivende fond, der laver forretningsudviklende arrangementer. Vi er ved at rekruttere til “Next Level Fashion”, som er et meget spændende forretningsforløb over fire gange, hvor vi samarbejder tæt med operatørskabet bag “More Creative”. Så det er operatørskabet, der faciliteter den ‘hardcore’ del af workshoppen. Det er et godt eksempel på et vækstorienteret forløb, som rammer de små modevirksomheder, men også midtersegmentet.

Under Spot-festivalen afholdt vi i år for anden gang en modekonference i samarbejde med Via Design. Her havde vi en teoretisk del, der bestod af nogle oplæg fra designere og modeforskere. Den praktiske del havde fokus på modefilm-aspektet, som jo er meget unikt for Aarhus, da Via Design faktisk uddanner folk til at lave modefilm. Netop dette er helt unikt og virkelig nyskabende. Her ser jeg en kobling til modebranchen, hvor virksomhederne efterspørger denne type film. De er godt klar over, at de skal være tilstede på de sociale medier, og så kan de unge studerende lave små, korte film, der passer perfekt til formålet. Her har vi allerede udvekslet nogle kontakter, så både branchen og nogle studerende har fået mulighed for at få spændende samarbejder i gang.«

Hvordan arbejder Headstart Fashion med innovation?

»Der bliver bl.a. uddelt en række designpriser, som alle ligger under Headstart Fashion Awards. “Smart Eyes”-prisen som blev uddelt for anden gang, går til en designstuderende, der har lavet et innovativt bud på moden. I år vandt Katrine Hofmann fra Kunstakademiets Designskole prisen, som består af et kontantbeløb på 25.000 kr. samt en mulighed for at komme til Stockholm til “Smart Eyes”-hovedsædet og designe nogle brillestel til en ’limited’ “Smart Eyes”-kollektion. “Vero Moda International Design Award” og “Danske Bank Fashion Award” er to helt nye priser, vi har tilføjet, så det var første gang i år, at de blev uddelt. “Vero Moda International Design Award” sikrer den vindende virksomhed en kontant pris samt en mulighed for at få adgang til Vero Modas team. Dette er for etablerede virksomheder, der lige er nået skridtet videre. De har allerede gang i salg, men er endnu ikke store. Virksomhederne har internationale kontakter og har salgsleddene på plads. Det er virksomheder, som man mener, har et internationalt potentiale, og man kan se, at de allerede har præsteret. I år blev vinderen “Journal”, som vandt på grund af deres fokus på kvalitet, deres internationale fokus og deres historie.

Den sidste pris er “Danske Bank Fashion Award”, og det er ‘hardcore’ business. Her får vinderen igen et kontantbeløb samt adgang til alle, der sad i juryen. Her er fokus på forretningsdelen. Juryen består af folk fra revisionsfirmaet Deloitte, områdechefen fra Danske Bank, en professionel bestyrelsesmand, der sidder i internationale bestyrelser og en mand fra modebranchen, der er ejer af en større dansk modevirksomhed. Det er en perlerække af topfolk, som har hver deres speciale inden for forretningsskabelse. Kravene til dem, der kan deltage her, har Danske Bank udvalgt med hjælp fra deres it-system. Virksomhederne skal have en fornuftig overskudsgrad på et vist beløb, så deres deltagelse er udelukkende baseret på ’tag’. Og så er mastodonterne sorteret fra, for hvis de er med, så kan ingen andre være med. I finalen varder fire virkelig stærke virksomheder – to fra Aarhus og to fra Midtjylland. Vinderen i år blev “Rains”, som har formået at have en effektiv logistik og tage nogle vilde chancer, men alligevel vækste solidt. Alle disse priser blev uddelt til et brag af et show, hvor branchen blev hyldet. Der var koncert, der blev vist modefilm og store dele af branchen fra Midtjylland og Aarhus var samlet.«

Hvad sker der netop nu i Headstart Fashion?

»Det, der er sket nu, er, at vi har etableret Headstart Fashion som en selvstændig juridisk enhed – vi har lavet en erhvervsdrivende fond, hvilket vil sige, at der er nedsat en selvstændig fondsbestyrelse. I bestyrelsen sidder en række meget kompetente folk fra modevirksomheder fra København, Aarhus og Region Midtjylland, og der sidder folk fra brancheorganisationer og fra uddannelsesinstitu-

tionerne. Så Headstart Fashion er nu en helt selvstændig enhed, og det er nyt. Jeg har været ansat som adm. direktør siden 1. maj 2016, og fra 1. juni rykker jeg ud af lokalerne på Aarhus Rådhus og ned på Aarhus Havn, hvor en stor del af den midtjyske modebranche også holder til.

Med de partnere vi samarbejder med, er vi nationale og internationale, fordi flere af de andre organisationer har internationale aktiviteter, og qua vores samarbejde med dem når vi også ud internationalt. Det, der er vigtigt med Headstart Fashion – som på nuværende tidspunkt jo er en lille organisation, der skal bygges op – er, at vi er noget i kraft af de samarbejder, vi laver, de mennesker vi kender og det store netværk, som vi og vores partnere har. Derfor har det været muligt for mig at løfte nogle store projekter, bl.a. fordi vi selv har midlerne, men oftest fordi vi laver alliancer og samarbejder.«

Har I som region følt, at det er svært at nå ud til medierne?

»Jeg tror, at der er en anden mentalitet, selv om sådan noget jo kan være svært at dokumentere. Men jeg tror godt, at vi alle sammen ved, at man kan have en lidt anden tilgang til det i København – i hvert fald kan man se, at den presseomtale, som virksomhederne får i København, og den måde, de vælger at gribe det an på, er noget, de er rigtig gode til. Man skal jo også tænke på, at en meget stor del af pressen faktisk sidder i København, og det vil sige, at det er mellem 100 og 200 gange lettere at få presseomtale, hvis man er bosat i København, end hvis man er bosat i Jylland. Så derfor ser jeg, at der er to elementer i det. Det ene er noget mentalitetsmæssigt – hvordan har man det med sådan for alvor at stå i front med den slags, og den anden del er, at man har nogen andre muligheder, når man er bosat i København. Det er jo det, der er grunden til, at vi i år laver Headstart Fashion-presseeventet for anden gang. Det, der skete i sin tid, var, at et af de aarhusianske brands kom til mig og spurgte, om ikke pressedelen var noget, vi kunne hjælpe med. Da vi sidste år holdt det første event, var der stor interesse både fra danske og udenlandske journalister og magasiner. Mange af de brands, der deltog ville aldrig selv kunne stable den type presse-event på benene, og de fik omtale både nationalt og internationalt. Så det var en stor succes, som vi håber at gentage i år, hvor vi forsøger at gøre det endnu bedre. Derfor tager vi i år journalisterne og magasinerne med ud for at besøge nogle af de virksomheder, der er i området. Sidste gang havde vi kun fokus på de mindre brands og lavede en del events omkring dem. Vi fastholder middag og fest torsdag aften, men vi skal også ud og besøge en lang række helt fantastiske virksomheder både i Aarhus-området og i Herning-Ikast-området. Det tror jeg bliver en øjenåbner og en rigtig spændende oplevelse for mange af deltagerne, fordi virksomhedernes historier og den passion, de lægger for dagen, kun kan gå hen og smitte og begejstre.«

Herning og den jyske hede var tidligere kendt for deres tøjproduktion. Er det den placering, I ønsker, at Region Midtjylland skal have igen?

»Man skal ikke undervurdere Herning-Ikast-Brande-området. Den knowhow og dygtighed, de har, er ret unik. Virksomhederne har en evne til også at tjene penge på det, de laver. Den del af regionen skal jo fortsat gødes og italesættes, og man skal selvfølgelig samarbejde og binde tingene sammen i så høj grad, som det overhovedet er muligt. Noget, man aldrig har talt om i en modekontekst, er Aarhus – man har simpelthen ikke haft fokus på området. I Aarhus Kommune var der nærmest ingen, som vidste, at der var en modebranche. Man havde selvfølgelig hørt om Hummel, men det er jo også nyt, at Bestseller har fået så stor en bygning i byen. Man må i hvert fald se i øjnene, at Aarhus i stigende grad er et kraftcenter for modebranchen. Der sker spændende ting på uddannelsessiden, og vi har en masse små og mellemstore – og nu også helt store – modevirksomheder repræsenteret i byen. Derfor er det helt naturligt og helt uundgåeligt at italesætte modebranchen i det område og så selvfølgelig binde det sammen i en regional, national og international sammenhæng.«

Har du tidligere haft med modebranchen at gøre, eller er det nyt for dig?

»Nej, overhovedet ikke. Jeg har siddet i Aarhus Kommune og haft med de kreative erhverv at gøre, men i en mere bred forstand. Jeg har siddet i en embedsmandsposition, hvor jeg også har skullet lave taler og notater til borgmesteren. Så på den måde kan man godt sige, at Headstart Fashion er et iværksætterprojekt, for jeg har skullet bygge meget op fra bunden. Jeg har så været heldig, at man i Aarhus Kommune bakker op om Headstart Fashion. Og vi har løbende fået mere og mere støtte fra flere fronter. Headstart Fashion har et kæmpestort potentiale – det tør jeg godt sige nu. Engang imellem har man bare en god mavefornemmelse. Men vi presser stadig på og kæmper hver eneste dag for at levere resultater og for at gøre tingene bedre. Og jeg har bare en rigtig, rigtig god fornemmelse af potentialet i modebranchen og i Headstart Fashion.«

Den Erhvervsdrivende Fond
Headstart Fashion


Mindet 4B
DK-8000 Aarhus C

info@headstartfashion.dk
telefon: +45 24 207 207
cvr. 37645567

© 2014 Headstart Fashion