Tilmeld nyhedsbrev
Headstartfashion_25, view 2

Presse

For mere information:

cc@headstartfashion.dk

24 207 207

 

01 Nov 2017       Pressemeddelelse

MODEBOSSER KÅRER VINDEREN AF FASHION GROWTH 2017

Det var et panel af tunge investorer som den 31. oktober havde afsat dagen til at høre pitch fra 8 unge modevirksomheder fra hele landet.

Der var sammenlagt afsat 20 minutter til hvert modebrand og minutterne blev fuldt udnyttet. Hen mod slutningen af dagen kunne investorerne kåre dagens vindere. Prisen er mentortimer med investorerne i investorpanelet.

Bedste pitch blev vundet af:

TheBrownPaperba

efterfulgt af en delt 2. plads til MaxJenny!, Twelvepieces og Zale

Investorpanelet består af:

-Christian Stadil, Hummel (formand)

-Jens Poulsen, DK Company

-Peter Hildebrandt, Woden m.m.

-Henrik Hansen, Laurie

-Pernille Frandsen, Verpan

-Peter Frandsen, Verpan

-Franz Longhi, Kähler

-Emil Vilain Albrechtsen, Slikhaarshop

-Rasmus Vilain Albrechtsen, Slikhaarshop

-Carl Erik Skovgaard, Delacour

-Christian Junge, Junge

 

Den kendte modemand Christian Stadil, som er CEO i konglomeratet Thornico og passioneret investor havde en fantastisk dag: ”Jeg er rigtig glad for formandskabet i Fashion Growth, hvor jeg sammen med de andre investorer fik sat yderligere fokus på investeringer i modebranchen. En stor del af investormiljøets fokus retter sig mod teknologivirksomheder men med dette initiativ har vi gjort det lettere for mindre modevirksomheder at få adgang til kapitalstærke investorer og har givet vinderne et relevant mentorforløb. Der er bestemt potentiale i at udbygge og gentage formatet!”

 

Direktør i HEADSTART FASHION Christian Chapelle ser et stort potentiale i Fashion Growth og siger: ”Fashion Growth er det nyeste skud på stammen i vores samarbejde med Danske Bank og er sat i søen i erkendelse af, at det kan være en udfordring at finde risikovillig kapital”, han fortsætter: ”Vi er lykkedes med at matche modevirksomheder med investorer, og det kan potentielt medføre at der indskydes kapital i de vindende modevirksomheder. Samtidig søsætter vi et mentorforløb for de vindende virksomheder og det kan være gavnligt på længere sigt i form af styrket netværk m.v. Med Christian Stadil som formand for Fashion Growth har vi et rigtig godt afsæt og jeg forventer at gentage Fashion Growth i 2018 i en forbedret version”.

 

Poul Nielsen, områdedirektør for Danske Banks erhvervskunder i Østjylland, glæder sig til at fortsætte samarbejdet: ”Modebranchen skaber værdi for Danmark og er kendetegnet ved mange dygtige virksomheder med høj vækst, stor eksport-andel og mange ansatte. Med Fashion Growth fortsætter vi det gode samarbejde med HEADSTART FASHION og sætter endnu mere fokus på udfordringen med fremskaffelse af risikovillig kapital fra investorer. Jeg ser frem til version #2 af Fashion Growth i 2018”.

 

Baggrund:

En af udfordringerne i modebranchen er kapital til vækst. Derfor har vækstinitiativet HEADSTART FASHION etableret et samarbejde med Danske Bank om Fashion Growth, hvor kapitalstærke investorer får mulighed for at hjælpe mindre og mellemstore modevirksomheder. Christian Stadil har takket ja til at blive formand for Fashion Growth.

Modevirksomheder kan ansøge om at komme med i Fashion Growth programmet, der kulminerer i slutningen af oktober. I samarbejde med Danske Bank udvælger HEADSTART FASHION de virksomheder, som får mulighed for at møde investorerne. Efter udvælgelsen bliver modevirksomhederne vejledt af den garvede advokat og investor Carl Erik Skovgaard Sørensen, der vil klæde virksomhederne på til at sælge deres ideer ind til investorerne.

 

Vigtigt om Fashion Growth:

Den 4. oktober var der deadline på fremsendelse af ansøgning.

Den 12. oktober deltog de udvalgte virksomheder i en workshop, hvor de bliver trænet i at pitche deres ide til investorer.

Den 31. oktober mødtes investorerne og de udvalgte modevirksomheder. Her pitchede de deres udviklingspotentiale direkte til investorerne og investorerne valgte vinderne.

Fashion Growth foregik i Danske Bank Finanscenter i Aarhus

 

Fakta om HEADSTART FASHION:

HEADSTART FASHION arbejder for at gøre Region Midtjylland til Danmarks nye kraftcenter for mode og et knudepunkt, der binder modebranchen i regionen sammen og skaber relationer til resten af DK og udlandet. Formålet med HEADSTART FASHION er at bidrage til mere vækst, udvikling, synlighed og sammenhængskraft i modebranchen med udgangspunkt i Region Midtjylland.

 

For mere information:

Direktør i HEADSTART FASHION Christian Chapelle, cc@headstartfashion.dk telefon 24 20 72 07

Danske Bank Presse, Pernille Damgaard, pdam@danskebank.dk telefon 41950201

Fotograf: Marie Ravn

 

03 Oct 2017       Pressemeddelelse

FASHION GROWTH

En af udfordringerne i modebranchen er kapital til vækst. Derfor har vækstinitiativet HEADSTART FASHION etableret et samarbejde med Danske Bank om ”Fashion Growth”, hvor kapitalstærke investorer får mulighed for at hjælpe mindre og mellemstore modevirksomheder. Christian Stadil har takket ja til at blive formand for ”Fashion Growth”.

Modevirksomheder kan ansøge om at komme med i Fashion Growth programmet, der kulminerer i slutningen af oktober. I samarbejde med Danske Bank udvælger HEADSTART FASHION de virksomheder, som får mulighed for at møde investorerne. Efter udvælgelsen bliver modevirksomhederne vejledt af den garvede advokat og investor Carl Erik Skovgaard Sørensen, der vil klæde virksomhederne på til at sælge deres ideer ind til investorerne.

Den kendte modemand, Christian Stadil, som er CEO i konglomeratet Thornico og passioneret investor er begejstret for det nye initiativ og har netop sagt ja til formandsposten:

-Jeg har fulgt modeorganisationen HEADSTART FASHION (HSF) igennem længere tid. Deres samarbejde med Danske Bank om vækstinitiativet ”Fashion Growth” er både forfriskende og vigtigt i en tid, hvor en stor del af investormiljøets fokus retter sig mod teknologivirksomheder, ” siger han og fortsætter:

-Jeg er derfor rigtig glad for formandskabet i ”Fashion Growth”, hvor jeg sammen med de andre investorer skal sætte retning for investeringer i modebranchen. Der er brug for mere fokus på de potentialer, der ligger i at investere i modevirksomheder. Med dette initiativ kan vi vise, hvor meget saft og kraft der er i det danske modemiljø, og ikke mindst at man som investor har mulighed for at få en yderst god forrentning af sin investerede kapital.

Poul Nielsen, områdedirektør for Danske Banks erhvervskunder i Østjylland, glæder sig til samarbejdet:

-Modebranchen skaber værdi for Danmark og er kendetegnet ved mange dygtige virksomheder med høj vækst, stor eksport-andel og mange ansatte. Med ”Fashion Growth” fortsætter vi det gode samarbejde med HEADSTART FASHION og sætter endnu mere fokus på udfordringen med fremskaffelse af risikovillig kapital fra investorer”.

Direktør i HEADSTART FASHION Christian Chapelle ser meget frem til ”Fashion Growth” og siger:

-HEADSTART FASHION har et frugtbart samarbejde med Danske Bank, hvor vi i fællesskab samarbejder om at udvikle modebranchen. ”Fashion Growth” er det nyeste skud på stammen og er sat i søen i erkendelse af, at det kan være en udfordring at finde risikovillig kapital”, han fortsætter: ”Håbet er, at vi kan matche én eller flere modevirksomheder med investorer, som kan indskyde kapital i de pågældende virksomheder. Et andet succeskriterie er, at der formidles kontakt mellem virksomheder og investorer, og det kan være gavnligt på længere sigt i form af styrket netværk m.v. Med Christian Stadil som formand for ”Fashion Growth” har vi et rigtig godt afsæt for at nå målet”.

Vigtigt om Fashion Growth:

Den 4. oktober er der deadline på at fremsende sin ansøgning til ksa@headstartfashion.dk. Alle virksomheder indenfor modebranchen kan ansøge.

Den 12. oktober får de udvalgte modevirksomheder mulighed for at deltage i en workshop, hvor de bliver trænet i at pitche deres ide til investorer.

Den 31. oktober mødes investorerne og de udvalgte modevirksomheder. Her får virksomhederne mulighed for at pitche deres udviklingspotentiale direkte til investorerne.

Læs mere om Fashion Growth HER

 

11 Jul 2017       Pressemeddelelse

Boxmarket

Pop-Up Fashion Festival for mode- og livsstilsbranchen.

Boxmarket er en Pop-Up Fashion Festival der afholdes 16. - 17. september 2017 på Aarhus Havn.

Boxmarket er en festival for mode- oglivsstilsinteresserede, hvor brands mødes i øjenhøjde med forbrugeren. Hvor store og små brands leger, udvikler og samarbejder på kryds og tværs, for at give forbrugeren unikke oplevelser og et helt unikt indblik i modeverdenen. Begivenheden anvendes samtidig til at facilitere netværksaktiviteter i form af workshops, ekspertoplæg og mindre skræddersyede events, der har til formål at skabe innovation i branchen.

Festivalen ønsker at skabe bro imellem forbrugeren og de brands der fylder deres liv og hverdag. Vi giver folk muligheden for at opleve moden der hvor den skal opleves. Nemlig på gaden – selvfølglig i et stort samsurium af mode, musik, fest, oplevelser, og liv.

Boxmarket arrangeres af modeorganistationen Headstart Fashion og fashion entreprenør Martin Munch.

“We bring fashion back to the streets – and back to the people”

Boxmarket er en Pop-Up Festival for mode og livsstilsinteresserede, hvor brands mødes i øjenhøjde med forbrugeren. Hvor store og små brands leger, udvikler og samarbejder på kryds og tværs, for at give forbrugeren unikke oplevelser og et helt unikt indblik i modeverden. – Martin Munch, Fashion Entreprenør “

Med etableringen af boxmarket ønsker vi at bidrage til udviklingen af området omkring balticagade til glæde for modebranchen og byen.

” Med Boxmarket tilbyder vi de deltagende brands en mulighed for branding og salg i et hipt miljø på havneområdet ved Balticagade. Forbrugerne vil opleve en dynamisk og bynær festival med et sammensurium af kollektioner, co-labs, modeshow, musik, mad og drikke. – Christian Chapelle, Direktør Headstart Fashion

boxmarket.dk

Fakta: • Boxmarket afvikles den 16. og 17. september 2017 i Aarhus på havneområdet (Balticagade ved Univers Teltene).

• Der er gratis adgang til Boxmarket.

• Headstart Fashion samarbejder med modedesigner Martin Munch om konceptudvikling og afvikling af Boxmarket.

• I forbindelse med Boxmarket afvikles AWOW, Aarhus Walks On Water lørdag den 16. september.

For mere information og billeder:

Christian Chapelle, Direktør Headstart Fashion Mail: cc@headstartfashion.dk Tlf: 24207207

Martin Munch, Fashion Entreprenør Mail: martin@boxmarket.dk Tlf: 25706722

 

19 Apr 2017       Pressemeddelelse

Salling og HEADSTART FASHION hylder dansk modes fremtid

Salling og HEADSTART FASHION uddeler sammen en ny awardpris under årets SPOT-festival. Prisen skal være med til at promovere den danske modebranches største fremtidshåb.

Salling hylder dansk modes fremtid   

Stormagasinet Salling har taget initiativ til at hylde dansk modes fremtid, da stormagasinet sammen med HEADSTART FASHION har skabt prisen Salling Fashion Award. Prisen uddeles i forbindelse med HEADSTART FASHION’ AWARDS under SPOT-festival fredag d. 5. maj. Prisen går til en dansk modevirksomhed med et lysende fremtidspotentiale.

Vinderen bliver valgt af en jury med flere kendte ansigter, som kan vælge blandt fem nominerede virksomheder. Juryen består af moderedaktør for Euroman Frederik Lentz Andersen, modeblogger Marie Jedig, modedesigner Mark Tan, marketingschef i Salling Birthe Wiberg og direktør for HEADSTART FASHION Christian Chapelle.

De nominerede virksomheder til Salling Fashion Award kan udemærke sig inden for bæredygtighed, innovation og nytænkning, kvalitet og håndværk, ambitioner og potentiale samt idéen bag brandet.

Salling

Vinderen får en pop-up-shop i Sallings stormagasiner

Vinderen af Salling Fashion Award bliver belønnet med en præmie på 30.000 kroner. Men det er ikke kun en pengepræmie, der venter vinderen, som får mulighed for en eksklusiv pop-up-shop i Sallings stormagasiner i Aarhus og Aalborg.

Marianne Bedsted, der er direktør i Salling, er begejstret for det nye samarbejde med HEADSTART FASHION:

”I Salling ser vi et stort potentiale i de mindre danske modevirksomheder. Derfor vil vi gerne være med til at støtte de spændende virksomheder, som har potentialet og ambitionerne om at markere sig på både den nationale og internationale scene i fremtiden. Vi håber prisen kan være et hjælpende skridt på vejen,” siger hun og fortsætter:

”Vi glæder os til at byde vinderen af prisen velkommen i vores stormagasiner. Med vores fokus på fashion er det oplagt, at fremtidens modevirksomheder får lov til at fremvise deres tøj og fortælle deres historie til vores kunder, som har en stor interesse for mode og design. Vi ønsker at være et stormagasin, hvor kunderne kan få inspiration, viden og indsigt om nutidens mode.”

 Christian Chapelle, der er direktør for HEADSTART FASHION, er begejstret for, at Salling vil være med til at støtte udviklingen af modebranchen:

"Jeg er rigtig glad for, at vi nu kan løfte sløret for HEADSTART FASHION’s nye samarbejde med Salling. Salling skal være med til at hylde dansk mode og promovere nyere modebrands med et stort potentiale.  Det passer perfekt sammen med HEADSTART FASHION’s vision om at udvikle modebranchen,” siger han og fortsætter:

”Jeg ser meget frem til samarbejdet med Salling og selve overrækkelsen ved HEADSTART FASHION AWARD 2017, hvor den vindende virksomheder både modtager et kontantbeløb og en mulig for en pop-up shop i Sallings stormagasiner."

Fakta om Salling Fashion Award

Fashion Award bliver uddelt d. 5. maj kl. 20.00 – 22.00 i Dania Salen i SAS Radisson Blu Scandinavia

  • Vinderen af prisen modtager en pengepræmie på 30.000 kr.
  • Vinderen af prisen får også mulighed for en eksklusiv pop-up-shop i Sallings stormagasiner i Aarhus og Aalborg
  • Modevirksomhederne bliver vurderet på følgende kriterier: Innovation og nytænkning, kvalitet og håndværk, bæredygtighed, potentiale og ambitioner og virksomhedens idé

 For mere information

Marketingschef for Salling Birthe Wiberg, birthe.wiberg@salling.dk, telefon 87 78 65 50, mobil 30 23 73 04

Direktør i HEADSTART FASHION Christian Chapelle, cc@headstartfashion.dk, telefon 24 20 72 07

 

06 Mar 2017       Pressemeddelelse

Kulturhovedstad udfordrer vores kropsidealer

15 design- og kunsttalenter eksperimenterer i april med den gængse opfattelse af kroppen og det tøj, vi tager på.

Hvad er tilladt og ikke tilladt, når vi klæder os på? Det undersøger en levende udstilling af mode, ANYBODY, hvor 15 danske modedesign- og kunsttalenter præsenterer eksklusive dragter, der stiller spørgsmål til den måde, vi tænker krop på.

Talenternes værker fordrejer og opløser kroppen, som vi kender den, og udstillingen vil præsentere formeksperimenter, der tager afsæt i alt fra plastificering, tyggegummi, forstørrelsesglas, aldring, rodsystemer og computervirus.

 

Projektet er udarbejdet af Danish Fashion Institute i samarbejde med Femmes Régionales, Ane Lynge-Jorlén, Salling og Headstart Fashion. Gruppen af de 15 design- og kunsttalenter er nøje udvalgt af en fagjury bestående af designchef for Kvadrat, Stine Find Osther, modekurator og forsker, Ane Lynge-Jorlén og direktør i Femmes Régionales, Mie Albæk Nielsen.

Udstillingen kan opleves i Sallings vinduer på Søndergade i Aarhus fra den 1. til den 9. april. Udvalgte værker vækkes dagligt til live som en del af bylivet fra den 1. april kl. 15 til den 5. april.

 

Dagen inden åbningen i Salling kan presse og særligt inviterede opleve dragterne akkompagneret af musik fra endnu et dansk talent, Lil Lacy, studerende på Det Jyske Musikkonservatorium, sanger og selvlært cellist. Musikken er specielt produceret til lejligheden og vil blive fremført live. Der vil være åbningstale af chefredaktør på The Gentlewoman, Penny Martin og visningen bliver koreograferet af Signe Fabricius.

 

Hos Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 er man ikke tvivl om modens retmæssige plads i samfundsdebatten. Mode handler om mere end kollektioner og trends, fortæller programchef, Juliana Engberg:

”Moden er dybt forankret som udtryksform i vores kultur og afspejler vores værdier og samfundets tilstand som helhed. I Aarhus 2017 er vores tre kerneværdier bæredygtighed, mangfoldighed og demokrati. Moden rummer alle disse aspekter. Med ANYBODY er det især mangfoldighed og fejring af forskellighed, der er i fokus. Vi håber, at talenternes formgivning vil forbløffe og forundre, så vi får udfordret opfattelsen af hvad, der skaber et perfekt fashion statement.

 

For mere information: Anybody.dk

Kontakt: henrik@danishfashioninstitute.dk/ +45 2272 8078

 

FAKTA OG PRAKTISK INFORMATION

De udvalgte talenter til ANYBODY:

Anne-Sofie Overgaard / Det Jyske Kunstakademi

Cæcilie Dyrup / Designskolen Kolding

Emilie Grubert / KADK + Central Saint Martins

Esben Weile Kjær / Rytmisk Musikkonservatorium + Projektakademiet (Artist in Residence hos AROS under Aarhus2017)

Fjord Ruby (Caroline Ruby & Nanna Fjord) / Designskolen Kolding

Liselotte Hornstrup / VIA Design

Marie Munk / Designskolen Kolding + Royal College of Art

Marie Sloth Rousing / Designskolen Kolding

Nanna Bernholm / KADK

Olly van Huizen / Designskolen Kolding

Siff Pristed / Designskolen Kolding

StineMai / VIA

Stine Sandermann / KEA

 

 Åbning af udstillingen - Åbningsevent (kun for inviterede og presse)

Dato og sted: Den 31. marts, Balticagade 17, Aarhus

Tidspunkt: kl. 17-19

Key speaker: Penny Martin, chefredaktør for The Gentlewoman,

Musik: Lil Lacy

Koreografi: Signe Fabricius

 

Hvis man som presse ønsker invitation til åbningseventen, kontakt da venligst rsvp@anybody.dk

 

 

Officiel åbning:

Dato og sted: Den 1. april, Salling, Søndergade 27

Tidspunkt: Lørdag kl 15.00

Key Speaker: Camilla Frank, direktør for Copenhagen Fashion Week

 

Udstillingen løber over ni dage med daglige live-performances de første fem dage.

 

For mere information: anybody.dk

Til pressen - kontakt venligst: henrik@danishfashioninstitute.dk

 

 

22 Feb 2017       Pressemeddelelse

Rapport om livsstilserhvervene i Region Midtjylland

 

DUGFRISK RAPPORT: Akademikere stormer ind i mode/beklædningsbranchen!

Under finanskrisen gjorde man fra virksomhedernes side klar til svære tider, mens man med ansættelser af akademikere samtidig forsøgte at tilføre nye kompetencer inden for blandt andet onlinesalg, større brug af de sociale medier, CSR og bæredygtighed generelt.

Nu ses der fremgang i branchen, og det er især eksportomsætningen, der er blevet forøget - 58% af denne findes i store midtjyske virksomheder som Bestseller, Hummel, DK Company etc.

Rapporten er udfærdiget af HEADSTART FASHION, Lifestyle & Design Cluster og E-Statisik.

 

27 Jan 2017       Pressemeddelelse

Modehus i Aarhus fordobler areal

Det er kun få måneder siden at Borgmester Jacob Bundsgaard indviede det nye udviklingsmiljø for modebranchen HEADSTART FASHION HOUSE. Nu skrues der op for ambitionerne.
I begyndelsen af 2017 rykker modedesigner Alexandra Frankø ud af sit hjemmekontor og ind i de nye udvidede faciliteter i Mindet 4 i Headstart Fashion House. Det gør hun for at kunne fokusere mere på sit eget nye modebrand ”Frankø Denmark”. I Headstart Fashion House får hun, ud over en kontorplads, adgang til en lang række fordele. Det betyder bl.a. rådgivning fra Danmarks største brancheorganisation Dansk Mode & Textil, et stort og relevant netværk og mulighed for en mentor.
"Som nystartet modevirksomhed er det uvurderligt at være en del af et stærkt netværk, og netop derfor valgte jeg at søge kontorplads i Headstart Fashion House. Her får jeg rig mulighed for at spare med andre nystartede og etablerede virksomheder. Derudover er min nye kontorplads placeret i flotte lokaler med en god central beliggenhed og jeg har samtidig fået et medlemskab af brancheorganisationen Dansk Mode & Textil. Med DM&T medlemskabet får jeg adgang til de helt samme ydelser som andre medlemmer, men da Headstart Fashion har tegnet én stor medlemskabsaftale for Headstart Fashion House får jeg adgang til ydelserne på meget fordelagtige vilkår. Ved siden af de mange fordelagtige tilbud glæder jeg mig meget til at blive en del af fællesskabet i modehuset,” fortæller den unge modedesigner Alexandra Frankø.
I Headstart Fashion House kommer Alexandra Frankø til at dele miljø og kontor med flere ligesindede modevirksomheder og potentielle sparringspartnere som eksempelvis virksomheden Rodtnes Bags, strikvirksomheden Gudrun&Gudrun og smykkevirksomheden Thorning/Astrup.  De har alle for nyligt selv taget skridtet fra hjemmekontoret til kontorfællesskabet på Mindet 4, der foruden førstesalens kontormiljø nu også vil rumme stueetage og kælder. Med de nye m2 vil der foruden arbejdsfaciliteterne også være fælles faciliteter som mødelokale og opmagasinerings muligheder.
En moderne udgave af et modehus
Et modehus er traditionelt set en modeskabers forretning, der rummer både design, indkøb, tilskæring, syning, tilpasning, modelfremvisning samt salg. Headstart Fashion House er inspireret af det traditionelle modehus. I fremtidens modehus vil der derfor også være mulighed for at designe og konstruere på modehusets etager. Derudover vil det være muligt at udstille i Mindet 4 og booke mødelokale til salgsmøder. ”Jeg er stolt af, at vi på kort tid har skabt et fundament hvor modevirksomheder og modeiværksættere kan udvikle sig. Med en plads i Headstart Fashion House får man som virksomhed adgang til et unikt netværk og konkrete værktøjer, som kan bidrage til at modevirksomhederne udvikler sig yderligere.” udtaler direktør i Headstart Fashion Christian Chapelle.
Baggrund
Headstart Fashion House er en demo model på et modehus, som er etableret af den Erhvervsdrivende Fond Headstart Fashion og skræddersyet efter virksomhedernes behov. Modehuset har siden åbningen den 24. august 2016 udlejet alle kontorpladserne på 1. sal til otte modevirksomheder og en organisation inden for mode- og livstilbranchen. Per 16. januar overtager fonden derfor yderligere m2 i samme bygning. Headstart Fashion skal gøre Region Midtjylland til Danmarks nye kraftcenter for mode og skal samtidig være et knudepunkt, der binder modebranchen i regionen sammen og skaber relationer til resten af DK og udlandet. Formålet med HEADSTART FASHION er at bidrage til mere vækst, udvikling og sammenhængskraft i modebranchen med udgangspunkt i Region Midtjylland.

 

29 Nov 2016       Pressemeddelelse

Aarhus' mest eksklusive pop-up juleshop

Den midtjyske modeorganisation HEADSTART FASHION slår dørene op i det nye modehus HEADSTART FASHION HOUSE til en shoppeweekend med fokus på aarhusiansk mode og kvalitet. 

En stemningsfuld og unik atmosfære opstår, når flere upcoming og etablerede modebrands den første weekend i december går sammen om at skabe en eksklusiv juleshop i den rå og charmerende del af HEADSTART FASHION HOUSE. Her kan du møde flere af byens kendte modebrands, der til dagligt bevæger sig langt ud over de aarhusianske og nationale stepper. 

Mød designerne
Foretag dine julegaveindkøb samtidig med, at du får en unik mulighed for at møde designerne bag de deltagende brands. Mød blandt andet luksus lædervarer brandet Rodtnes Bags, knitwear guruerne Guðrun & Guðrun, det minimalistiske modebrand An Ounce, det eksklusive smykkebrand Thorning/Astrup & den kunstneriske modeduo Maardt Studio.
 
Outdoor kokkene fra Gourmensch kigger forbi begge dage, hvor de vil servere en hjemmelavet bålglögg, som giver en indre varme og sørger for at bidrage til den helt rigtige julestemning. Til børnene vil der være mulighed for at købe en økologisk bål solbærdrik med stjerneanis & kanelstænger.
 
Central beliggenhed
Pop-up shoppen er beliggende centralt i det urbane og maritime miljø nær DOKK1 i HEADSTART FAHION HOUSE. Placeringen er let tilgængelig på gåben og med mange nære parkeringsmuligheder.
 
Der vil være gratis entré for alle besøgende og fordelagtige priser på flere af de deltagende modebrands.
 
 
HEADSTART FASHION HOUSE
Havnevej 1, 8000 Aarhus C (v/ Mindet)
 
Åbningstider
Lørdag d. 3/12: 10.00-16.00
Søndag d. 4/12: 10.00-16.00

 

24 Oct 2016       Pressemeddelelse

KOPENHAGEN FUR ENGAGERER SIG I MIDTJYSKE MODEVIRKSOMHEDER

Den 26. oktober inviterer Kopenhagen Fur og vækstinitiativet HEADSTART FASHION den midtjyske modebranche til masterclass ”From Fur To Fashion”. Initiativet er en del af de mange HEADSTART FASHION aktiviteter, der skal udvikle modebranchen i Region Midtjylland.

Den midtjyske modebranche er generelt kendt for at levere gode resultater. Især de store virksomheder har vind i sejlene, mens små virksomheder og iværksættere ofte har svært ved at holde hovedet oven vande. Alene i Aarhus Kommune er der, i følge en rapport fra DMA Research, omkring 350 moderelaterede virksomheder hvoraf 90% har under 10 ansatte. En stor andel af de små midtjyske modevirksomheder overlever ikke de første år. Det vil Kopenhagen Fur, i samarbejde med vækstinitiativet HEADSTART FASHION, lave om på.
 
”Kopenhagen Fur er dybt forankret i Aarhus og Midtjylland, hvor organisationen har en stor primær produktion af kvalitetsminkskind. Derfor er det helt naturligt for Kopenhagen Fur at være engageret i det område. Vi vil gerne være med til forene de gode kræfter, der findes her med henblik på at skabe vækst og arbejdspladser,” forklarer bestyrelsesmedlem hos Kopenhagen Fur og minkavler i Aarhus Lars Eilertsen.
 
Slow fashion og bæredygtigvækst
Bæredygtighed ligger mange på sinde, og det er en udvikling, som modebranchen hele tiden må forholde sig til. I en verden med overforbrug og hurtigt skiftende trends er slow fashion blevet en udbredt ny tendens i modebranchen. Et skridt mod bæredygtig mode kan være at inkludere pels i kollektionen. Gennem produktinnovation, åbenhed og vidensdeling vil Kopenhagen Fur hjælpe de midtjyske modevirksomheder med at inddrage pels i deres kollektioner.
 
”Vi ved, at mange, både nystartede såvel som etablerede brands i Danmark og udlandet, gerne vil arbejde med pels, men finder det svært at komme i gang. Pels er et organisk materiale med bæredygtige egenskaber, som det kræver viden og erfaring at arbejde med. Pels er vores spidskompetence, og vi vil gerne dele vores viden med unge designere eller modevirksomheder, som måtte ønske at lære mere om, hvordan man går til materialet. På den måde håber vi hos Kopenhagen Fur, at seminaret i Aarhus kan skabe grundlag for helt nye samarbejder, hvor pels bliver omdrejningspunktet," siger Julia Maria Iversen, Head of Nexus, KiCK
 
Flere af Kopenhagen Furs samarbejdspartnere vælter sig i designerpriser, og senest har Kopenhagen Fur hjulpet det københavnerbaserede unge pelsbrand Saks Potts hen mod indstillingen til den prestigefyldte pris Dansk Design Talent – Magasin Prisen. Derfor er Saks Potts, som samarbejdspartner, blandt oplægsholderne til seminaret.
 
Verdens største pelsauktionshus
Modebranchen i Midtjylland kan også drage nytte af det enorme netværk, som Kopenhagen Fur har globalt. At slå igennem i udlandet er en af de helt store udfordringer for mange danske modevirksomheder. Det kræver viden om de enkelte markeders kulturelle forhold og et godt netværk. Kopenhagen Fur har gennem en årrække opbygget stærke bånd til modevirksomheder i blandt andet Kina.
 
”Det har enorm stor betydning for et modebranche initiativ som HEADSTART FASHION, at Kopenhagen Fur bidrager med deres ekspertise. Kopenhagen Fur er verdens største pelsauktionshus og et flagskib inden for design. Derfor fremmer samarbejdet med Kopenhagen Fur udviklingen i modebranchen. “From Fur To Fashion” er et godt eksempel på de konkrete samarbejder som HEADSTART FASHION og Kopenhagen Fur laver sammen, og vi ser frem til at styrke samarbejdet i de kommende år,” udtaler direktør for HEADSTART FASHION, Christian Chapelle.
 
”From Fur to Fashion” er en masterclass, der er åben for alle, og den løber af stablen den 26. oktober fra 15.00 til 18.00 på Aarhus Teater. Efterfølgende vil der være reception. Tilmelding sker på<https://billetto.dk/da/headstart-fashion-x-kopenhagen-fur-from-fur-to-fashion>

 

22 Aug 2016       Pressemeddelelse

Åbning af vækstfokuseret modehus i Aarhus

Den 24. august indvier Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard sammen med administrerende direktør for Kopenhagen Fur, Jesper Uggerhøj, Headstart Fashion House på Aarhus havn. Headstart Fashion House er et nyt udviklingsmiljø for modevirksomheder, der skal skabe vækst i modebranchen og hjælpe nye iværksættere godt i gang. Målet er ikke kun at understøtte de kreative processer, men også de praktiske og økonomiske aspekter i at drive virksomhed. Initiativet er det første af sin slags i Danmark.

I Region Midtjylland er modebranchen en vigtig spiller i erhvervslivet. Mens modebranchen på landsplan står for 3 procent af eksporten fra de kreative erhverv, er andelen i Region Midtjylland hele 8 procent. Især etablerede brands som Bestseller og Hummel har vind i sejlene, mens det kan være svært for mindre iværksættervirksomheder at holde hovedet oven vande. Det vil den erhvervsdrivende fond Headstart Fashion lave om på. Derfor har de skabt Headstart Fashion House, der slår dørene op den 24. august.

- En stor andel af de nyopstartede danske modevirksomheder lukker ned igen efter 3-5 år i branchen – ofte fordi de ikke formår at vækste tilstrækkeligt de første år. Derfor har vi etableret Headstart Fashion House, der skal hjælpe mindre modevirksomheder i Region Midtjylland godt fra start, forklarer Christian Chapelle, der er administrerende direktør i Headstart Fashion, der opstod i 2013 som et projekt under Aarhus Kommune men for nylig er etableret som selvstændig erhvervsdrivende fond.

Et udviklingsmiljø med fokus på praktik

Headstart Fashion House skal være et udviklingsmiljø for modebranchen – et moderne kontorfællesskab med fokus på vækst og sparring. Og forhåndsinteressen har været stor. Alle kontorpladser forventes udlejet inden for de næste fire måneder. Desuden vil Headstart Fashion House løbende danne ramme om netværksbaserede arrangementer med fokus på fx sociale medier, internethandel og forretningsudvikling.

- Vi har ikke kun fokus på de kreative facetter i dét, at drive modevirksomhed, men i høj grad også på de praktiske og økonomiske aspekter, for det er en forudsætning for at få succes. Sammen med kontorpladsen får virksomhederne derfor også fuldt medlemskab af brancheorganisationen Dansk Mode og Tekstil, der blandt andet giver adgang til juridisk bistand, trendanalyser og professionel rådgivning indenfor emner som CSR og international handel – ressourcer, som iværksættere sjældent har råd til, men som kan være essentielle for virksomhedens vækst. Samtidig er vi i gang med at etablere en mentorordning med erfarne aktører fra branchen. Det er denne praktiske tilgang, der sammen med vores specifikke fokus på modebranchen adskiller Headstart Fashion House fra andre danske inkubationsmiljøer, fortæller Christian Chapelle.

Del af regionalt initiativ

Headstart Fashion er en del af det regionale initiativ More Creative, der er dedikeret til at skabe vækst og arbejdspladser gennem udvikling af de kreative erhverv i Region Midtjylland.

- På landsplan står alle de kreative erhverv for 9 procent af eksporten – i Region Midtjylland er andelen 14 procent. Derfor har Region Midtjylland søsat More Creative for at udfolde det potentiale, vi ser i regionens kreative virksomheder. Modebranchen er en vigtig spiller blandt disse, og derfor er vi stolte over, at vi som den første region i Danmark får et sted som Headstart Fashion House, der vil vise vejen for, hvordan man kan facilitere vækst i modebranchen, siger Bent Hansen, regionsrådsformand i Region Midtjylland.

Det nye mode-miljø får til huse på Aarhus havn – på Mindet 4 ved foden af Balticagade, hvor en stor del af byens modevirksomheder har adresse. Lokalerne indvies den 24. august kl. 14.30 med åbningstaler af Aarhus Kommunes borgmester Jacob Bundsgaard og Jesper Uggerhøj, administrerende direktør for Kopenhagen Fur. Herefter serveres der lidt godt til ganen til tonerne af DJ Frederik Thode. Alle er velkommen til at opleve de nye lokaler og hilse på de designere, der allerede har indtaget skrivebordene.

Der vil være en fotograf til stede ved åbningen. Billeder kan eftersendes ved henvendelse til Christian Chapelle.

 

 

02 Nov 2015       Pressemeddelelse

HEADSTART FASHION RETAIL SEMINAR I HERNING

Torsdag den 12. november 2015 afholder HEADSTART FASHION retail seminar i Herning. Der er hyret forskellige spændende og dygtige foredragsholdere til arrangementet til at guide dig gennem detailverdenen anno 2015.

Deltagelse på seminaret koster 500 kr.

Tilmelding her.

Program:
8.30 – 9.00: Tjek ind og kaffe / let morgenmad

9.00 –9.10: Velkommen – v. Christian Chapelle, HEADSTART FASHION

9.10 –10.00: Retail update – v. Louise Byg Kongsholm, CEO pej gruppen
Nye og spændende koncepter opstår i grænselandet mellem offline og online i erkendelsen af, at forbrugerne efterspørger det, og at teknologien giver nye muligheder. Få også en fortælling om oplevelsen af dansk detailhandel det seneste år. I 2014 udgav Louise Byg Kongsholm bogen ’Cross channel – fremtidens detailhandel’ og har siden da været på turné hos handelsstandsforeninger, cityforeninger, storcentre etc. som konsulent og foredragsholder.

10.00 – 10.45: Omnichannel er Customer Centric – v. Rina Hansen, Head of Global Marketing & Omnichannel
Hør om, hvordan hummel er ved at tilpasse organisationen til en omnichannel realitet, hvordan man sætter et team med de rette digitale capabilities, samt hvordan virksomheden skridt for skridt sætter kunden i fokus.

Rina Hansen har gennem de sidste 15 år arbejdet med multichannel; åbnet fysiske og online forretninger for brands som Anne Klein, Burberry, MCM og hummel med fokus på at få kanalerne til at spille sammen og give et sammenhængende brand-udtryk. Ved siden af det daglige ansvar for global marketing, ecommerce, communication og retail hos hummel, har Rina også arbejdet med omnichannel forskning og har en PhD fra CBS.

10.45 – 11.00: Pause

11.00 – 11.40: Hvordan ser næste generation af fysiske butikker ud? v. Susanne Agerbo, Head of Design Expedit
Mød Head of Design Susanne Agerbo fra butiksindretningsvirksomheden Expedit, som har flere års erfaring med at skabe interessante og sælgende butiksmiljøer. Susanne Agerbo er praktikeren, der samtidig står på tæer og holder sig opdateret om trends og tendenser. Kom og hør om, hvordan butikken som "salgsmaskine" kan arbejde med forskellige virkemidler for at tiltrække forbrugerne, inspirere dem, få dem til at købe og komme igen.

11.40 – 12.00: Hvordan arbejder Ege Tæpper med fashion? v. Morten Skibsted, eksportdirektør Ege Tæpper
Hør eksportdirektør Morten Skibsted fra Ege Tæpper fortælle om, hvordan de arbejder med fashion, og især hvad det betyder for deres eksportstrategi.

12.00: Afrunding og tak for i dag – v. Christian Chapelle, HEADSTART FASHION

Der serveres en let frokost efter seminaret.

HEADSTART FASHION er en del af More Creative, som er Region Midtjylland og Aarhus 2017s vækstinitiativ for kreative erhverv.

 

02 Nov 2015       Pressemeddelelse

Nyt EXECUTIVE netværk for modebranchen

Efter ønske fra virksomheder i modebranchen etablerer HEADSTART FASHION et nyt executive netværk for virksomhedsejere, direktører og beslutningstagere på strategisk niveau i modebranchen. Netværket hedder ”HEADSTART FASHION EXECUTIVE NETWORK”.

Udfordring

En af udfordringerne i modebranchen er at kortene ofte holdes tæt til kroppen, og at der derfor ikke sker ligeså meget erfaringsudveksling og netværksskabelse, som der er mulighed og behov for.

HEADSTART FASHION etablerer derfor et nyt stærkt erhvervsnetværk, hvor medlemmerne mødes fire gange om året på forskellige lokationer. På møderne vil der blive skabt værdi for medlemmerne via netværksskabelse og fokus på fastlagte tematikker som eksempelvis internationalisering, finansiering og rekruttering. Emnerne vil både blive italesat og diskuteret på møderne.

Til det første netværksmøde i HSF EXECUTIVE NETWORK vil deltagerne også høre et indspark fra Henrik Spandet-Møller, CEO - Birger Christensen International & partner i Spandet And Partners. Mødet finder sted i november 2015, ved den vækstprisvindende modevirksomhed LauRie. Henrik Hansen, CEO LauRie A/S, udtaler:

” HEADSTART FASHION EXECUTIVE NETWORK er et spændende og nødvendigt initiativ, der imødekommer modebranchens store behov for erfaringsudveksling. Jeg ser meget frem til at møde andre dygtige direktører og virksomhedsejere fra modebranchen, der kan inspirere og udfordre mig”.

I forbindelse med etableringen af HEADSTART FASHION EXECUTIVE NETWORK er der nedsat et udvalg med direktører og ejere fra en række modevirksomheder. Henrik Kusk Jeppesen, CFO I Bisgaard shoes A/S er med i udvalget, som også skal godkende interesserede modevirksomheder. Han siger om initiativet:

”I modebranchen er der ikke tradition for at dele viden, men der er et stort behov for at virksomhederne i modebranchen mødes og udveksler erfaringer. Derfor er jeg meget glad for at være en del af HEADSTART FASHION EXECUTIVE NETWORK og glæder mig til at være med i udviklingen af initiativet”.

Det vurderes, at der er et stort potentiale i at opbygge et værdiskabende netværk målrettet modebranchen. Christian Chapelle, leder af HEADSTART FASHION udtaler:

”Jeg hæfter mig ved, at modebranchen selv har ønsket et netværk af denne kaliber. Jeg ser derfor frem til, at HEADSTART FASHION kan skabe rammerne for netværket og levere det rette indhold i samarbejde med branchen”.

 

02 Sep 2015       Pressemeddelelse

Modeverdenens syn på digitaliseringen

Modeverdenens syn på digitaliseringen.

Den 1. oktober afholder HEADSTART FASHION endnu et morgenseminar, denne gang i samarbejde med headstart-new media network. Vi er blevet budt indenfor hos BESTSELLER i Aarhus, og emnet bliver modeverdenens syn på digitaliseringen! 

Modebranchen er kendetegnet ved at være dynamisk og handlekraftig og mange modeaktører har fået øjnene op for digitaliseringens muligheder og udfordringer. De nye muligheder for markedsføring via digitale kanaler, digital handel og kundeservice rummer et stort potentiale, men det betyder også, at modevirksomhederne skal forholde sig til nye forretningsmodeller.

Vi får besøg at blandt andre VERO MODA og Mond of Copenhagen, som giver os deres syn på sagerne. Vi kommer ind på områder som social, mobile og e-commerce, og møder både etablerede brands og up-and-coming startups.

Tilmelding http://www.tilmeld.dk/HSFseminar

Praktisk info:

-Der er registrering, let morgenmad og kaffe kl. 7.30.
-Første oplæg starter kl. 8.00, så kom i god tid, så du ikke misser starten.
-Det koster 200 kr. inkl. moms per person at deltage.

Morgenseminaret foregår hos BESTSELLER i den nye bygning på Inge Lehmanns Gade 2, 8000 Aarhus C (i Arenaen).

Om at besøge BESTSELLER

Meld dig i receptionen, når du ankommer. Du får her udleveret et gæstekort, som skal bæres synligt hele dagen.

Parkering foregår i BESTSELLERS parkeringskælder. Notér din nummerplade, og fortæl den i receptionen. De vil derefter registrere din bil.

 

14 Oct 2014       Pressemeddelelse

NEXT LEVEL Fashion

Next level fashion logo_ Hvid baggr.

NEXT LEVEL Fashion er bygget op af fire heldagssessioner og fælles konference på tværs af de kreative brancher i Region Midtjylland. De fire sessioner er delt op i et formiddag- og eftermiddagsprogram. Formiddagen består af workshops, hvor I arbejder med at gennemføre en konkret udvikling i jeres virksomhed. Eftermiddagen rummer case-oplæg fra eksterne oplægsholdere med afsæt i udvalgte temaer.

Deltagende virksomheder:

Aagaard / Kranz & Ziegler A/S

Bisgaard Shoes A/S

Danefæ Aps

Eva og Claudi A/S

Louise Kragh Aps

Nordahl Andersen Aps

Mos Mosh A/S

MP Denmark A/S

RVLT / REVOLUTION ApS

Pilgrim A/S

 

Headstart Fashion Presse

Headstart Fashion Presse

Her kan du downloade en pakke med de officielle logo-variationer

Download

Den Erhvervsdrivende Fond
Headstart Fashion


Mindet 4
DK-8000 Aarhus C

info@headstartfashion.dk
telefon: +45 24 83 06 82
cvr. 37645567

© 2014 Headstart Fashion