Tilmeld nyhedsbrev
 

News - 15.03.2017

TRENDS

Tilmeld dig til HEADSTART FASHION TREND KONFERENCE og SPOT+
UDEN adgang til koncerter m.v. på SPOT Festival HER
eller MED adgang til koncerter m.v. på SPOT Festival HER

Trends er dynamiske og i konstant forandring. De påvirker stort set alt, hvad vi foretager os – den måde vi lever på, bor på, arbejder på, klæder os på og hvad vi lytter til. Trends kan også afspejle vores værdier, holdninger og adfærd.

Trends skabes af mennesker og opstår grundet et ønske efter forandring eller variation. Det er en symbiose mellem nysgerrighed og udforskning.

Mode og musik har altid gået hånd i hånd. Musikken til et modeshow er essentiel for hele oplevelsen, mens måden en musiker klæder sig på kan være med til at udtrykke eller understrege en bestemt genre eller identitet. Lyd og billede skaber altså i sammenspil en helhedsoplevelse – et univers.

Photo_Stones_300CMYK

The Rolling Stones – Foto: Universal Music

Mode- og musiktrends er ofte kædet sammen i subkulturer. Tag bare 60’ernes rock n’ roll, hvor The Rolling Stones iklædte sig rå læderjakker og boots. Og 70-80’ernes disco, hvor ABBA rockede glitrende heldragter og høje plateaustøvler. Både visuelt og musikalsk lykkedes det dem at udtrykke en bestemt stil. En subkultur. En trend.

 

ABBA-Torbjörn-Calvero-Premium-Rockshot

ABBA – Foto: Torbjörn Calvero

Det er en realitet, at kunstnere i alle former er det, vi vil kalde trendsettere, fordi deres kreativitet hele tiden skaber nyt. Herefter følger trendfollowers og senere mainstreame, som må siges at betegne størstedelen af befolkningen.

Der er selvfølgelig forskel på, hvor længe en trend varer og hvor vigtig, den er. Vi taler om alt fra de lange makrotrends til de korte mikrotrends. I mode- og musikbranchen kan det være altafgørende at følge en stiltrend, da man som ordsproget siger, ”One day you’re in, next day you’re out”.

 

Det kan også være nødvendigt at forudsige kundetrends og igangsætte dem. Specielt i modebranchen, som handler om at være trendsættende og firstmover.

Dette lyder umiddelbart temmelig kompliceret, men i virkeligheden er det måske såre simpelt. De fleste trends avler nemlig en modtrend. Instagram har længe været en platform for flade, tonede maver og perfekt stylede smoothiebowls. Nu har en håndfuld Instagram-brugere startet en ny, nærmest provokerende trend. De går i den modsatte retning med billeder af deres ordinære kroppe med appelsinhud og deller og deres kedelige havregryn. Præcis som da grunge erstattede disco. Provokerende men også tiltrængt. Det er en del af naturens gang.

 

Skærmbillede 2017-03-15 kl. 13.38.50

@ulrikkafalch

Skærmbillede 2017-03-15 kl. 13.40.19

@thehealthfoodedition

Trends er uundgåelige i vores samfund fordi, at vi som mennesker og individer er under udfoldelse og i konstant forandring. Samtidig er vi flokdyr, og vi ender derfor med at følge mange af de samme former og mønstre.

Vores samfund kan være en uoverskuelig størrelse. Trends og tendenser inddeler den i bidder og giver overblik, ved at fokusere på ét objekt af gangen. De er et udtryk for vores dynamiske verden.

 

HEADSTART FASHION og SPOT+ har igen fundet fælles fodslag. Denne gang munder samarbejdet ud i en spændende tværfaglig konference med hovedtemaet TRENDS.

Vi udvælger folk fra både mode- og livsstilsbranchen med mange forskellige vinkler på begrebet TRENDS til at holde inspirerende oplæg over temaet, så du er garanteret et bredt spektrum af idéer og holdninger.

Begivenheden løber af stablen d. 5. maj fra kl. 9-13 i Dania Salen på Radisson Blu i Aarhus.

Nærmere info omkring eventen følger

 

 

 

Den Erhvervsdrivende Fond
Headstart Fashion


Mindet 4
DK-8000 Aarhus C

info@headstartfashion.dk
telefon: +45 24 83 06 82
cvr. 37645567

© 2014 Headstart Fashion