Tilmeld nyhedsbrev
 

FASHION GROWTH | News - 11.11.2019

TOBIAS BIRK NIELSEN vinder Fashion Growth 2019

Christian Stadil, ejer af Thornico koncernen var formand for investorpanelet på i alt 9 investorer som d. 24 oktober kårede den danske designer Tobias Birk Nielsen som vinder af 1. pladsen. TOBIAS BIRK NIELSEN designer menswear og er stiftet en uge efter Tobias dimitterede som MA fra Det Kgl. Danske Kunstakademis Designskole. På 2,5 år er virksomheden vokset til et 10 mands team med forhandlere i mere end 25 lande verden over.

2. pladsen gik til LABFRESH, som tidligere har deltaget i DR’s program Løvens Hule, hvor de præsenterede deres plet-, lugt- og krølfrie herreskjorter, som indtil videre er solgt i 98 lande.


Kasper Brandi Pedersen (Labfresh), Tobias Birk Nielsen og Paride Priolo (TOBIAS BIRK NIELSEN). 

Efter overrækkelsen af 1. pladsen udtaler Tobias Birk Nielsen: »Det giver helt klart noget energi og en indikation af at det ikke er helt i dammen det vi går laver. Så det vil helt klart give et ekstra skub på gejst-pedalen de næste uger, og føles mindre surt når vi til tider løber ind i 15-18 timers arbejdsdage. Og så er det selvfølgelig vildt rart at blive bekræftet i det arbejde vi gør samt at panelet kunne se det kommercielle potentiale i vores projekt.« Tobias Birk Nielsen vandt ikke kun 1. pladsen, men modtog også to store priser; 1 års gratis medlemskab af brancheorganisationen Dansk Mode & Textil og 1 års gratis adgang til platformen TRAEDE.

Både vinderen Tobias Birk Nielsen og 2. pladsen, Labfresh, har vundet mentortimer med udvalgte investorer fra investorpanelet, 10 timers rådgivning ved Deloitte og strategisk sparring ved Danske Banks vækstrådgivere kombineret med en finansrådgiver. 
 
Labfresh har bl.a. fået Jens Poulsen, DK Company som mentor. Christian Stadil, Thornico bliver en af mentorerne for årets vinder og dette glæder Tobias Birk Nielsen: »Jeg forventer helt klart nogle gode snakke, og muligheden for at kunne sætte dem en hel del bedre ind i vores virksomhed og vision, end hvad der var muligt her til finale eventet. Det er jo virkelig nogle spændende fyre vi får lov at teame lidt op med, så det er vi selv sagt enormt entusiastiske omkring«.
 
Tobias Birk Nielsen har allerede har fået gode råd fra investorpanelet: »Indtil nu har vi jo virkelig gjort vores ting og helt tiden sørget for ikke at stå stille. Et af rådene fra panellet var dog at vi sagtens kunne skrue tempo og ambitioner lidt ned, sådan at vi bedre kunne varetage vores kerneopgaver – og måske var det noget jeg skulle tage til efterretning og stikke hovedet lidt ud af hjulet når jeg er færdig med udviklingen af vores AW20 kollektion til modeugen i Paris,« udtaler Tobias. Hvordan fremtiden ser ud for Tobias Birk Nielsen vil tiden vise.



Der er også store ting i vente for vinderne af 2. pladen i det nye år, hvor København kan glæde sig til at kunne købe Labfresh: »Vi har solgt i 98 lande og det har været svært at følge med efterspørgslen. I 2020 handler det om at etablere os som et respekteret brand i Danmark, hvilket vi satser på at gøre via en butiksåbning i København og en række tv-kampagner i forbindelse med Champions League og Formel 1«, udtaler Kasper Brandi Petersen, medstifter af Labfresh. 
 
Kasper Brandi Petersen er stolt over at deltage i Fashion Growth og tilfreds med det foreløbige output: »Det har allerede resulteret i 4 møder med relevante folk, så jeg klager ikke«. Han tilføjer: »Det er første gang jeg har været til et event, hvor dommerpanelet var så forberedt. Både vores regnskab og strategi var tydeligvis blevet nærstuderet, hvilket gjorde at spørgsmålene var investorerne var spot-on,« lyder det fra Kasper. Vinder Tobias Birk Nielsen roser også Fashion Growth og udtaler: »Vi er helt klart blevet overrasket og “infatuated” som de siger i det Engelske, over hvor ekstremt mange gode kræfter der er involveret omkring forløbet fra Danske Bank, juryen og særligt Headstart Fashions side. Det har virkelig været fantastisk, og det er prisværdigt når nogen tager skeen i egen hånd på den her måde, for at booste iværksætteri i den kreative branche.«

Headstart Fashion etablerede Fashion Growth i 2017 i samarbejde med Danske Bank. Initiativet er sat i søen for at matche kapitalstærke investorer med upcoming mode- og livsstilsvirksomheder, og målet er at styrke iværksættere i mode- og livsstilsbranchen. Fashion Growth 2019 blev, ligesom i 2018 afholdt på Århus Teater. Blandt finalistfeltet var der, ud over vinderne af 1. og 2. pladsen også fire andre virksomheder, heriblandt to lokale Aarhus baserede brands, nemlig Mumutane og Skintöi. Derudover pitchede københavnske Wilgart, samt Rug Solid fra Odense.

Investorpanelet 2019 bestod af følgende profiler: 

Christian Stadil (formand for investorpanelet), ejer Thornico
Jens Poulsen, direktør og medejer DK Company
Carl Erik Skovgaard, advokat DLA Piper & investor
Peter Frandsen, direktør og medejer Verpan
Henrik Hansen, investor
Peter Hildebrandt, medejer Pavement, Monday Sunday m.m.
Peder Tang, direktør og medejer Minimum
Rasmus Bak Jensen, direktør og medejer Libertine-Libertine
Kristian Riis, Nordic LA, guitarist Nephew


Vinderne samt finalistfeltet til Fashion Growth 2019 
Vinder af 1. pladsen: Tobias Birk Nielsen 
Vinder af 2. pladsen: Labfresh

Mumutane 
Skintöi 
Wilgart 
Rug Solid

Fashion Growth 2019 blev arrangeret af Headstart Fashion i samarbejde med Danske Bank.


Samarbejdspartnere: Lifestyle & Design Cluster, Deloitte, Traede, Dansk Mode & Textil og Aarhus Teater.

 

 

Den Erhvervsdrivende Fond
Headstart Fashion


Mindet 4B
DK-8000 Aarhus C

info@headstartfashion.dk
telefon:
+45 24 830 682
+45 24 207 207